Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Isusovo rodoslovlje

Po čemu Isus spada u Davidovu lozu po rodoslovlju? Od Mateja saznajemo samo da je Josip iz Davidove loze ali ne saznajemo da je i Marija a Isus je samo od nje a ne i od Josipa. Postoji li neki židovski zakon po kojem žena zarukama spada u muževu lozu ili nešto slično?


Poštovani,

genealogija koju nalazimo kod Mateja i Luke ima pretežito teološki, a ne povijesni značaj. Ona nije presudna za evanđeoski navještaj – kao što znamo, druga dva evanđelista uopće ju ni ne donose na početku svojih evanđelja. A kada su već upotrijebljene, uklapaju se u teološku cjelinu svakog od evanđelista. Zbog različitog načina na koji su koncipirali svoje evanđelje, Matej i Luka na različit način prikazuju i genealogije. Da se radi o vrlo pomnom koncipiranju, a ne jednostavno o historiografiji govori nam i činjenica da su obje liste nepotpune. Evanđelisti, dakle odabiru one osobe kojima predaju poseban značaj u povijesti spasenja koja svoj vrhunac doživljava s Isusom. Vaše pitanje usmjereno je prvenstveno na to zašto Matej na kraju niza spominje da se Isus rodio od Marije, a ne od Josipa. Matej ima vrlo zanimljivu koncepciju. On svoje evanđelje piše židovskoj zajednici i stoga svoju teologiju velikim dijelom naslanja na Stari zavjet. Sjetimo se da Stari zavjet počinje knjigom Postanka u kojoj se opisuje postanak svijeta. Matejevo evanđelje započinje istom riječju – genesis. I kao da se na taj način sugerira da Matej s Isusovom poviješću želi napisati novu knjigu Postanka, knjigu postanka novog čovječanstva. Evo što o tome kaže poznati bibličar Raymond Brown u svom „Uvodu u Novi zavjet“: „Narušeni obrazac u 1,16 (ne da se »Josipu rodi lsus«, nego »Marija, od koje se rodio lsus«) pripravlja put za čudesno Isusovo začeće (1,18-25). Kao i u Lukinom prvom poglavlju, ali ovdje mnogo jasnije, Marija začinje dijete ali ne pomoću ljudskog sjemena, nego snagom Duha Svetoga - djevičansko začeće (…). U Matejevoj Knjizi Postanka novi stvarateljski čin stvara Mesiju na način da ga time stavlja u jedinstveni odnos s Bogom. Ipak, on je također kraljevski sin, Davidov jer ga Josip, koji je iz Davidove loze, priznaje svojim djetetom, uzimajući Mariju za svoju ženu i dajući ime djetetu. Tako Josip, Židov koji je opsluživao Zakon (1,19), postaje onaj koji je ispunio Božji plan, plan koji je počeo puno ranije - već kada se Abrahamu rodio lzak. Prvo Matejevo poglavlje govori čitateljima tko je Isus (Mesija, onaj koji je jedinstveno začet po Duhu Svetom, Emanuel, ili »Bog s nama«) i kako se to zbilo.“

Ukoliko se želite podrobnije informirati o ovom problemu, upućujem Vas na članak poznatog hrvatskog bibličara Ante Popovića, „Isus i Abraham u kontekstu Lukine genealogije“ (Bogoslovska smotra, 76 (2006), br. 3, str. 551-572), koji je dostupan i na Internetu.

Btb,

Don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh