Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Evanđelist Matej

Je li evanđelist Matej isti onaj Matej carinik, Isusov apostol ili netko drugi?


Bibličarima je danas jako teško odrediti koja je točno osoba zapisala evanđelje. Stalno moramo imati na umu da se radilo o vremenu koje je općenito imalo drugačiji pogled na autorstvo, a ni samim evanđelistima nije bilo stalo do toga da napišu neko svoje književno djelo već da daju svjedočanstvo o Isusu. Povijesno gledano, sam naslov „po Mateju“ pridodan je ovom spisu tek oko sredine drugog stoljeća. Papija oko 125. spominje da je Matej sastavio „izreke“ na hebrejskom (ili aramejskom) jeziku, što se može odnositi na popis Isusovih govora ili na čitavo evanđelje. U predaji se kasnije proširilo mišljenje da je pisac ovog evanđelja bio upravo onaj Matej carinik (Mt 9,9), koji se kod Luke i Marka naziva Levi (Mk 2,14 i Lk 5,27). Ta razlika tumačila se dvojim imenom (što je u židovskom kontekstu bilo neobično) ili promjenom imena koja se dogodila u susretu s Isusom. Po načinu izlaganja pretpostavljalo se da svoje evanđelje piše jeruzalemskoj zajednici obraćenih Židova, zbog čega izlaganje usmjerava na odnos između Starog i Novog zavjeta, te Mesijinu osobu. Ranije spomenut citat da je evanđelje originalno napisano na hebrejskom ili aramejskom podupiralo je ovu tezu. Međutim, danas većina bibličara smatra da je evanđelje izvorno napisano na grčkom jeziku (dakle, u obliku u kojem je sačuvano do danas) i da nije prijevod semitskog izvornika. O stvarnoj osobi je vrlo teško spekulirati. Mnoštvo tema vezanih za starozavjetnu tradiciju upućuje na židovsko podrijetlo autora, ali jezik kojim je evanđelje pisano može sugerirati na nešto višu jezičnu naobrazbu i podrijetlo negdje iz židovske dijaspore u kojoj se govorilo grčkim jezikom. Ipak, kao što ste iz ovih nekoliko navoda mogli vidjeti, problem autorstva ovog (kao i niza drugih biblijskih spisa) ostaje otvoren. Imena nad evanđeljima rezultat su spoznaja drugog stoljeća u kojima se pokušavalo odrediti autore spisa koji sami po sebi nisu nosili naslove. Nijedan evanđelist nije naznačio kako se zove, odakle dolazi i sl. Oznaku najbližu tome nalazimo u četvrtom evanđelju u kojem se kaže da je očevidac, „učenik kojega je Isus ljubio“ bio izvor za ono što je napisano, ali ni tu nije definirano tko je točno on. Osim toga, već u samoj jezičnoj formulaciji možete primijetiti da se ne kaže „Matejevo evanđelje“, već „Evanđelje po Mateju“. To nam ponovno vraća pozornost na onu najvažniju činjenicu – da je evanđelje (Radosna vijest) Isusovo (kao što kaže Marko u svom uvodu) i da je to evanđelje svaki od evanđelista želio prikazati na što jasniji način.

Nadam se da će ta Radosna vijest po evanđelistima svakodnevno dopirati i do Vas.

BTB,

don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh