Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Spolni odnos za vrijeme trudnoće

Suprug i ja smo novopečeni bračni par i ovih dana smo saznali da sam u drugom stanju. Do braka smo živjeli u čistoći, a od kad smo u braku nastojimo živjeti svoj bračni život u skladu s vjerom i biti otvoreni životu. No, brine me pitanje da li je dozvoljeno imati spolni odnos za vrijeme trudnoće, da li je to grijeh i kako crkva gleda na to? Da li se tim činom za vrijeme trudnoće nešto mjenja u duhovnom svijetu?
Ivana


Hvala Vam na postavljenom pitanju. Vjerujem da će Vam moj odgovor dati ono što ste tražili. U odgovaranju se služim knjigom Christophera Westa SVE O SEKSUALNOSTI I BRAKU koju možete nabaviti u Verbumu.

Ukratko, odgovor na vaše pitanje je: DA. Dopušteno je bračno darivanje za vrijeme trudnoće. Slijedi pojašnjenje.

Svaki spolni čin između muža i žene se može činiti bilo kada ako su u njemu sadržani elementi koje su muž i žena izgovorili u svojoj bračnoj privoli. Spolni čin treba biti slobodan, potpun, vjeran i otvoren potomstvu. Ako je takav, onda se pozdravlja u bilo kojem trenutku: bilo da je žena trudna (osim ako liječnici upozore da se zbog zdravstvenih razloga treba suzdržati određeno vrijeme. Tu će do izražaja doći prava ljubav), bilo da je u menopauzi, bilo da je žena u plodnim i neplodnim danima ciklusa.

Evo pojašnjenja pojmova slobodan, potpun, vjeran, otvoren potomstvu:

Slobodan. Ako bi na bilo koji način suprug ili supruga izmanipulirali ili primorali bračnoga druga na spolne odnose, to bi bila povreda slobode njihova sjedinjenja. Jasan bi primjer bio „bračno silovanje“. Istinska se sloboda ljubavi također krši kada se spolni čin upotrebljava za stjecanje moći ili nadzora u vezi. Možda se nudi kao „nagrada“ za nešto drugo ili se „za kaznu“ uskraćuje. Nijedna od ovih vrsta ponašanja ne kazuje: „Želim ti se predati slobodno kako bih potvrdio/potvrdila tvoju dobrotu i naše bračno predanje.“ Sloboda se krši i kada se spolnome činu pribjegava tek kao reakcija na kompulzivnu „potrebu“ za zadovoljenjem. Sloboda znači da možete birati hoćete li reći „da“ ili „ne“. Ako ne možete reći „ne“, vašemu „da“ oduzeto je značenje. Pozvani smo na razvijanje većega stupnja samokontrole kako naše strasti ne bi upravljale nama, nego mi njima.

Potpuno. Vrhunac spolnoga čina vrišti glasno i jasno: „Uzmi me. Potpuno sam tvoj/a. Ništa ne zadržavam za sebe.“ Taj trenutak ushita zrcali neograničeno predanje i neograničeno prihvaćanje naših osoba. Uslijed svjesnog i namjernog zadržavanja bilo kojega dijela sebe od našega bračnoga druga u spolnomu činu, više ne možemo govoriti o potpunomu sebedarju.

Vjerni
. Supružnici moraju biti vjerni jedno drugomu ne samo djelom, nego i mišlju. Na primjer, maštanje o nekomu drugomu tijekom spolnih odnosa sa svojim supružnikom bilo bi neukusno kršenje vjernosti. Upravo u trenutku u kojemu bi supružnici trebali jedno drugomu izraziti svoju nepopustljivu vjernost, oni bi zapravo s nekim drugim počinili „preljub u svojim srcima“ (usp. Mt 5, 28).

Otvoreni prema potomstvu
. U enciklici  Hunamae vitae (Ljudski život) iz 1968. godine, papa Pavao VI. ponovno je potvrdio postojano učenje Katoličke Crvke da „svaki bračni čin mora biti otvoren za prenošenje života“. Supružnici nikada  po svojoj volji ne smiju učiniti nešto čime bi bilo koji spolni čin zatvorili za prenošenje života.

Spolni čin u sebi treba sadržavati vid sjedinjenja i vid rađanja. Vjernost onom „da“ izrečenom u ženidbenoj privoli — slobodno, potpuno i vjerno sjedinjenje, puno ljubavi između dvaju supružnika i otvoreno životu — zahtijeva od supružnika da nikada po svojoj vlastitoj volji ne smiju obesploditi niti jedan spolni čin. Jedino je takva ljubav istinita.

Ako liječnik upozori na moguće komplikacije u trudnoći zbog spolnog čina, razumno je da će se supružnici na određeno vrijeme odreći spolnih odnosa.
Čak i ako su im razdoblja suzdržavanja teška, kada su ona odabrana iz vjernosti bračnim privolama, ona mogu samo ojačati i muža i ženu u kreposti vladanja sobom, tako bitnoj za slobodu izvorne bračne ljubavi. Ovdje do izražaja mogu doći prisni znakovi ljubavi koji ne moraju voditi do spolnoga čina. Ljubljenje, grljenje, milovanje – svi su ti znakovi nježnosti po sebi dobri i bračni par se ne bi trebao susprezati u njima zato što nemaju namjeru upustiti se u spolni odnos. S druge strane, supružnici trebaju znati svoje vlastite granice i razgovarati o njima otvoreno i iskreno kako bi izbjegli „pomicanje granica“.

Neki se ljudi pitaju: Ako je moja žena trudna, i ako nema zdravstvenih komplikacija, je li tada dopušteno doživjeti orgazam izvan nje, budući da ne može doći do još jednog začeća?

Odgovor je ne. Svakim spolnim činom čovjek je pozvan biti otvoren za život, pa i u ovome slučaju. Ovo je već filozofski i božanski govor. Ovo je govor o uzvišenosti i svetosti ljudske spolnosti. Otvoren za život ne znači biti otvoren samo u materijalnome smislu, nego i u duhovnome. Isto tako, kada bi suprug doživo orgazam izvan žene, ne bi joj se dao u potpunosti, tj. ne bi ga primila u potpunosti, što bi značilo kršenje bračne privole.

Bog nam se daje slobodno, potpuno, vjerno i plodonosno. U slobodi je sebe predao na križu, daje nam se u sakramentu euharistije bez ikakve rezerve, vjeran do kraja. Plod njegov za nas je život u Duhu Svetome.

Božji blagoslov!
Don Damir




Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh