Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Kontracepcija i valjanost braka

Ukoliko bračni supružnici od trenutka sklapanja ženidbe koriste kontracepciju (kondome, hormone i sl.) tj. nisu otvoreni po svojoj naravi životu , da li takav odnos potvrđuje nerazrješivost ženidbe? I ako da, zbog čega takav čin koji svjesno isključuje mogućnost začeća djeteta i time Boga u tom odnosu, potvrđuju nerazrješivost ženidbe kada su djela očito u suprotnosti s onim izrečenim u samom obredu?
Drugim riječima da li može spolni odnos u grijehu potvrditi apsolutnu nerazrješivost jednog sakramenta?
Josip



Poštovani Josipe,

Zahvaljujem Vam na vrlo preciznom pitanju.

Brak je intimna, isključiva, nerazrješiva zajednica života i ljubavi u koju ulaze muškarac i žena po nacrtu Stvoritelja usmjerenu k njihovu vlastitu dobru te k rađanju i odgajanju potomstva; taj je savez između krštenih osoba Krist uzdigao na dostojanstvo sakramenta. (usp. Gaudium et spes (GS) 48 i Zakonik kanonskog prava (ZKP) 1055)

Oci Drugoga vatikanskoga sabora objavili su: „Po svojem naravnom značaju sama ustanova ženidbe i bračna ljubav usmjerene su prema rađanju i odgoju potomstva te su s njime kao svojim vrhuncem okrunjene.“ Djeca nisu pridodana braku i bračnoj ljubavi, nego potječu iz same dubine uzajamnoga sebedarja supružnika, kao njihov plod i ispunjenje. Dakle, namjerno se isključenje djece suprostavlja samoj naravi i svrsi braka.

Brak nije tek ugovor između muškarca i žene, nego i sveti ugovor. Bog je stvorio brak da oslika i sudjeluje u vlastitomu savezu sa svojim narodom. Tako bračni savez poziva supružnike da imaju udjela u SLOBODNOJ, POPTUNOJ, VJERNOJ i PLODNOJ ljubavi Božjoj.

Da bi ženidba bila valjana supružnici moraju slijediti pravila navedena u kanonima (pogledajte ZKP 1108). Supružnici moraju biti sposobni uzajamno izraziti svoju privolu i učiniti to slobodno i bezuvjetno. (ZKP 1095, 1102, 1103). Parovi ne mogu postaviti nikakve uvjete za svoju privolu (jer uvjeti su sebični i nema iskrene ljubavi u njima). Npr. „Ostat ću u braku samo ako...“. Privola mora podrazumijevati „što god se dogodilo, vjenčani smo zauvijek.“ Supružnici moraju dati privolu za ono što Crkva pod ženidbom podrazumijeva, a to su: VJERNOST, NERAZRJEŠIVOST I OTVORENOST ZA POTOMSTVO. Ta su obećanja u tolikoj mjeri dijelom onoga što brak jest, da ako ili mladenka ili mladoženja zadrže privolu za bilo koje od njih, oni zapravo nisu vjenčani.

Npr. da mladoženja dok izgovara privolu u sebi misli: „dajem ti cijelog sebe, osim svoje plodnosti.“

Ne radi se o tomu da im Crkva ne će „dopustiti“ da se vjenčaju. Radi se o tomu da se taj par ne želi vjenčati. Oni žele imati spolnu vezu koja namjerno isključuje djecu, i pretpostavlja se da će oni svaki spolni čin namjerno učiniti besplodnim. Kakav god bio taj odnos, on nije bračni. Ženidba, po dijelu svoje definicije, jest spolni odnos u kojemu su supružnici otvoreni za mogućnost da ih Bog blagoslovi djecom. Supružnici se obvezuju da svoje spolne odnose nikada ne će namjerno učiniti besplodnima. Ako par odbija upuštanje u spolni čin otvoren životu (spolni čin koji je otvoren za djecu), tada oni ne žele preuzeti bračnu obvezu. Namjera protiv dobrobiti djece upravo se ovako treba shvatiti. Ako uistinu shvatimo što ženidbeno predanje jest, tada bi ljudi koji pomišljaju da ne bi bili dobri roditelji, ili nešto slično što ih priječi da imaju djecu, morali priznati da ne bi bili ni dobri supružnici. Požrtvovna ljubav koja je nužna kako biste bili dobri majka i otac ista je ona vrsta ljubavi koja je nužna da biste bili dobar suprug ili supruga. Katkada je ovo teško razumijeti onima koji su odrasli u razvijenim zemljama. Široko rasprostanjen „mentalitet kontracepcije“ priskrbio je članovima naše kulture iluziju da su djeca suvišan, neobvezatan „dodatak“ u spolno aktivnoj vezi. No takav je mentalitet krajnje nespojiv s gledištem katoličke vjere.

Istinska ljubav je apsolutno SLOBODNA, POTPUNA, VJERNA i PLODONOSNA.


Božji blagoslov!

Don Damir




Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh