Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Dijeta i tjelovježba

Poštovani don Damire!
Što Crkva ili Sveto pismo govori o dijeti i tjelovježbi? U nedoumicu me dovodi:"Doista, tko sije u tijelo svoje, iz tijela će žeti raspadljivost, a tko sije u duh, iz duha će žeti život vječni." (Gal 6, 8) Ana


Draga Ana,

Raduje me što svoj odnos prema tijelu želiš uskladiti s evanđeoskim naukom.

Navod sv. Pavla koji spominješ svakako je u tome dobro polazište: tu nam Duh Sveti, „koji je govorio po prorocima“, jasno daje do znanja da je briga za „duh“ preča od brige za „tijelo“.

Ipak, valja imati na umu da je katolički nauk cjelina i da stoga svaki dio, svaki citat, valja shvatiti u kontekstu svega onoga što se o istoj temi izravno ili neizravno govori na drugim mjestima.

Tako iz Knjige Postanka znamo da i čovjekovo tijelo ima udjela u dostojanstvu „slike Božje“ (Post 1,26), ali i to da je istočnim grijehom slomljeno gospodstvo duhovnih moći duše nad tijelom (Post 3,7.16.19). Božji Sin je pak uzeo tijelo upravo stoga da mu povrati izgubljeno dostojanstvo i da, izlijevajući svoga Duha „na svako tijelo“ obnovi u čovjeku (naravno, uz njegovu suradnju) sklad koji je grijehom narušen (usp. npr. Iv 1,14; Dj 2,17; Rim 8,4-5).

Nadalje, valja imati na umu da „tijelo“ kao biblijski pojam ne označuje samo materiju od koje smo sazdani, nego i čovjeka pod vidom njegove slabosti i grešnosti. Stoga se u Svetom pismu govori primjerice o „plodovima tijela“, o življenju „po tijelu“, itd. U kontekstu govora o dijeti i tjelovježbi težnje „tijela“ bile bi ponajprije lijenost („Lijenčinu ubija želja njegova jer mu ruke bježe od posla“ (Izr 21,25)) i neumjerenost u jelu („Prekomjerno jelo donosi bolest“ (Sir 37,30)). Tome se pak suprotstavlja „duh“ koji označava čovjeka u njegovoj sličnosti i usklađenosti s Bogom.  

Kada u svjetlu svega navedenoga promatramo dijetu i tjelovježbu, vidimo da su one, ukoliko se ispravno shvate i primijene, upravo na tragu borbe protiv grijehom nastala nesklada tijela ili njegova sprječavanja. Stoga umjesna dijeta i tjelovježba zapravo predstavljaju hvalevrijedno „sijanje u duh“, pokušaj obnove i održavanja gospodstva duhovnih moći duše nad tijelom. To održavanje svoga tijela u redu, zdravlju i sposobnosti dio je kraljevske službe svakoga krštenika.   

Zaključujem s citatom iz Katekizma:

2288 Život i tjelesno zdravlje dragocjeni su Božji darovi. Treba ih razumno njegovati, obazirući se na potrebe drugih i na opće dobro.

2289 Premda ćudoređe traži poštivanje tjelesnoga života, ne čini od njega apsolutnu vrijednost. Ono se, dapače, protivi novopoganskom shvaćanju koje promiče kult tijela kome bi trebalo sve žrtvovati, uzdižući tjelesno savršenstvo i športski uspjeh kao neka božanstva. Zbog vrijednosnog razlikovanja što ga stvara između jakih i slabih, takvo shvaćanje moze dovesti do izopačenja odnosa među ljudima.

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh