Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Odnosi u Presvetom Trojstvu

Poštovani,
mene zanima da li je u početku Isus, tj. Sin postojao i bio na Nebu i prije nego što se utjelovio ovdje na zemlji? Ili se pridružio Ocu i Duhu Svetomu nakon uzašašća na Nebo, te je tek tada nastalo Presveto Trojstvo? Također, kažemo da postoji jedan Bog u tri Božanske osobe. Zar ne čini Boga samo Otac, tj. nije li On taj koji je na Nebu glavni?



Sin Božji, vječna Očeva Riječ, jest oduvijek i zauvijek Bog, jedan Bog zajedno s Ocem i Duhom Svetim. Međutim, ta je druga božanska osoba božanske naravi u (određenom) vremenu uzela sebi i ljudsku narav, postavši čovjekom u krilu blažene djevice Marije. S tim je čovještvom nakon svoje muke, smrti i uskrsnuća Sin Božji uzašao na Nebo i sjeo s desne Ocu, kako ispovijedamo u Vjerovanju.

Božanskim osobama je sve zajedničko, osim «oprečnosti odnosa». Dakle, sve što ima Otac daje Sinu (osim očinstva) rađanjem, a Otac i Sin zajedno su jedno počelo Duha Svetoga nadisanjem, pri čemu opet Duh Sveti prima sve osim Očeva očinstva i Sinovljeva sinovstva. Dakle, jedino što nije u Trojstvu zajedničko, već je vlastito svakoj osobi, jest očinstvo (Oca), sinovstvo (Sina) i pasivno nadisanje (Duha Svetoga). Kad ne bi bilo te razlike, ne bi mogli reći da postoje tri božanske osobe, nego samo jedna. Ovako su tri, ali iste božanske biti, odnosno naravi. Nadalje, božanske se osobe međusobno savršeno proniču i jedna u drugoj prebiva. Također, svako je Božje djelovanje prema vani, dakle prema stvorenju, zajedničko svim božanskim osobama.

Iz svega navedenoga razvidno je da pretpostavka da «Boga čini samo Otac» ne stoji. Doduše, već se od prvih stoljeća pojavljuju i takve teologije koje pokušavaju osporiti božanstvo Sina i Duha Svetoga, ali su one od Crkve prepoznate kao heretične, te su osuđene i odbačene kao nespojive s kršćanskom objavom. Taj se proces odvijalo u prvim stoljećima Crkve, osobito na saborima u Niceji (325.g) i Carigradu (381.g.). Tako je i formulirano Vjerovanje koje se naziva nicejsko-carigradskim i koje do danas izgovaramo u misama nedjelja i svetkovina. U tom Vjerovanju potvrđujemo da je Isus «rođen, ne stvoren», «pravi Bog od pravoga Boga», «istobitan s Ocem». Također ispovijedamo i božanstvo Duha Svetoga, osobito priznajući ga «Gospodinom i Životvorcem» koji se «s Ocem i Sinom skupa časti i zajedno slavi».

Određeni red u Presvetom Trojstvu postoji, kako sam naznačio. Međutim, to nije hijerarhija koja bi činila jedino Oca pravim Bogom i «glavnim na Nebu». Kada bi bilo tako, ne bi se smjeli ni klanjati Isusu Kristu ili Duhu Svetomu. A ovako: slava Ocu i Sinu i Duhu Svetomu!

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh