Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Prijeći na obred/vjeru supružnika

Poštovani,
Moja će se prijateljica uskoro vjenčati. Prijateljica je rimokatolkinja, a za njezinog dečka ne znam da li je grkokatolik ili pravoslavac. Prijateljica želi preći na vjeroispovijest svog dečka.
Kako Crkva gleda na to (u bilo kojem slučaju) i dali je grijeh ako ona prijeđe?


Poštovani!

Podatak koji vam nedostaje, a to je vjeroispovijest mladića, jest ključan u ovoj priči.

Ukoliko je mladić katolik istočne Crkve bizantskog obreda – grkokatolik, onda ta djevojka prema kan. 112 Zakonika kanonskog prava može slobodno izjavom «prijeći u grkokatolike», odnosno pribrojiti se samosvojnoj obrednoj Crkvi svoga muža. Nikakvih obiteljskih problema tu ne bi smjelo biti, jer bi ta djevojka ostala katolkinjom. Ona ne bi promijenila vjeru, već (pojednostavljeno rečeno) samo obred.

Ta bi djevojka i nadalje mogla slobodno primati sakramente pričesti i ispovijedi bilo kod rimokatoličkih, bilo kod grkokatoličkih služitelja. Napominjem kako nas vjera uči da su obredi i obredne Crkve jednakoga dostojanstva, pod vrhovnom upravom rimskog prvosvećenika.

Stvar je drugačija ukoliko se radi o pravoslavcu. U Kan. 751 stoji: “Raskol je uskrać́ivanje podložnosti vrhovnom svećeniku ili zajedništva s članovima Crkve koji su mu podložni”. Nadalje, po Kan. 1364 “Raskolnik upada u izopćenje unaprijed izrečeno”. Budući da pravoslavna Crkva nije u punom zajedništvu s Katoličkom Crkvom, niti priznaje podložnost vrhovnom svećeniku (papi), prijeći u pravoslavlje značilo bi učiniti čin raskola.

U ovom drugom slučaju dotična bi djevojka, dakle, upala u izopćenje i kao takvoj bi joj bilo zabranjeno primati sakramente u Katoličkoj Crkvi. To bi svakako bilo loše i od toga bi je, ukoliko je moguće, trebalo odgovoriti.

Krist je, naime, postavio samo Petra Stijenom Crkve i povjerio mu osobno ključeve Kraljevstva nebeskog (Mt 16,17-19); njemu je predao na čuvanje cijelo svoje stado (Iv 21,15-17) i službu utvrđivanja braće u vjeri (Lk 22,32). Sam Gospodin jasno kaže da želi samo jedno stado s jednim pastirom (Iv 10,16) i upravo je stoga i ustanovio Petrovu službu. Njeni su nositelji vidljivo jamstvo i znak toga jedinstva Crkve. To je “predsjedanje u ljubavi” bilo oduvijek priznato i jasno posvjedočeno, već od apostolskh učenika sv. Klementa Rimskog i sv. Ignacija Antiohijskog (1./2.st.). Ako je Crkva hram Duha Svetoga (1 Kor 3,16, 1 Pt 2,5), Otajstveno Tijelo Isusa Krista (1 Kor 12,27) i narod Božji (1 Pt 2,9), onda naušavanje njenoga jedinstva ne može biti drugo nego rušenje toga hrama, kidanje toga tijela i podjela toga naroda, čime se također izravno protivi Isusovoj želji da svi njegovi učenici budu jedno (Iv 17,21) i onemogućuje drugima da nas prepoznaju kao Kristove učenike (usp. Iv 13,35).   

Stoga molim Gospodina da tvoja prijateljica radosno uđe u brak s onime koga joj je On namijenio i da svakako u braku sačuva i dalje njeguje dar katoličke vjere.  

Btb,
don Damir   



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh