Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Dijete umjetne oplodnje

Odrasla sam u katoličkoj obitelji i odgajana sam u vjeri. Moji su roditelji oboje bili neplodni i nisu mogli 10 g. imati djece. Prolazili su kroz teške muke, mama mi je pričala kako bi svaku nedjelju plakala na misi i molila Boga da joj da dijete. Nakon 10 g. neuspješnih pokušaja umjetne oplodnje jednom je uspjela i evo ja sam živa i zdrava. Vjerujem da sam Božje čudo jer su doktori govorili kako su mi roditelji teško neplodni i nisu im davali velike nade. Naime, danas sam čitala službeni stav katoličke crkve o umjetnoj oplodnji i encikliku Ivana Pavla II. i počinjem se pitati je li Bog zaista htio da ja dođem na ovaj svijet. Crkva kaže da ja nisam začeta u ljubavi ali vjerujte mi ljubav mojih roditelja samo je rasla u tih 10 g. patnje. Molim Vas da mi objasnite ovo što me trenutno muči jer mi nije jasno zašto se Crkva tome protivi. BVB


Poštovana,

Želim ti najprije reći da nitko ne dolazi na ovaj svijet bez volje Oca nebeskoga. Bog stvara, surađujući s našim roditeljima, svakoga od nas na svoju sliku i priliku, a dušu nam ulijeva neposredno. Stoga budi sigurna da si i ti njegova jedinstvena i iznad svega ljubljena kći.

Međutim, okolnosti u kojima čovjek dolazi na svijet mogu biti bliže ili dalje od onoga što Bog želi. Tako, primjerice, za djecu začetu izvan braka možemo reći da nisu začeta u kontekstu koji bi Bog želio, a to je kontekst vjerne, potpune i doživotne ljubavi u braku, kojemu su djeca vrhunac. To nipošto ne znači da tu djecu Bog manje ljubi – nebeskom je Ocu svako njegovo dijete jednako važno i za svakoga je Krist podjednako prolio svoju krv na žrtveniku križa. Međutim, realna je činjenica da je njihovo rađanje obilježeno određenim grijehom kojega ta djeca nisu počinila, niti su za njega odgovorna, već su, dapače, ona na određen način čak i žrtve toga grijeha.

Ne ulazeći u pitanje međusobne ljubavi i dobrih namjera tvojih roditelja ili drugih koji su dobili djecu postupkom umjetne oplodnje, moram ti, prenoseći stav Crkve, reći da je i taj kontekst začeća objektivno u suprotnosti s određenim vrijednostima. Najprije, dostojanstvo bračnog čina ne dopušta međusobno odvajanje njegova dva aspekta: sjedinjenja i prokreacije. I kao što se kod kontracepcije sjedinjenje događa bez plodnosti, tako se kod umjetne oplodnje plodnost događa odvojeno od sjedinjenja. To pak nije niti u skladu s dostojanstvom djeteta, za kojega Crkva smatra da ima naravno pravo biti začeto u bračnom zagrljaju svojih roditelja, u činu koji izražava njihovu bračnu privolu i odražava život Presvetog Trojstva: sebedarujuću i stvaralačku ljubav. Također, umjetna oplodnja redovito je povezana s drugim zlima kao što su masturbacija za dobivanje sjemena, nastanak «viška» ljudskih života koji potom bivaju uništeni...

Vjerujem da će ti dostupna literatura o Teologiji tijela dati potreban kontekst i pojašnjenja koja podržavaju navedeni stav.  

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh