Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Izvještaji o Pedesetnici

Poštovani don Damire,
godinama na blagdan Duhova na misama najčešće slušam čitanje Dj 2,1-11 i Iv 20, 19-23 i nikad nisam čuo da neki propovjednik pokušava objasniti razliku između primanja Duha Svetog na Uskrsnu nedjelju i na Dan Pedesetice do danas kad sam bio na vašoj misi. Iz vašeg izlaganja shvatio sam da se po vama radi o događajima s istim posljedicama, samo što jednog karakterizira blagost, a drugi je buran.
Da li je tako? Kako volimo reći: po plodovima će te ih poznati, a plodovi jednog i drugog događaja su zaista različiti. Nakon Uskrsne nedjelje apostoli odlaze u Galileju i vraćaju se svom prvom poslu ribarenju, a nakon Pedesetice postaju Isusovi svjedoci po svoj Judeji, Samariji i sve do kraja zemlje. Zaista vidljiva razlika. Stoga po meni čitanje Iv 20,19-23 uopće nije primjereno blagdanu Duhova jer ono govori o događaju kojeg  Ivan navještava u svom Evanđelju 1,12-13 i u 3. poglavlju: Razgovor s Nikodemom. Dakle, radi se o novom rođenju i spasenju, dok silazak Duha Svetoga na Pedeseticu jest krštenje Duhom i Ognjem kojeg nagovještava Matejevo Evanđelje 3,12, Lukino 3,16 i Ivan1,26 i ima veze s 1. Korinćanima 12,1-11 (ne sjećam se da sam na misnom čitanju ikada čuo 1 Kor 12,7-11).
Ne razumijem zašto naša Crkva toliko zazire od krštenja Duhom i Ognjem iako sve pape od Ivana 23. do Franje pozivaju na otvorenost sili Duha Svetoga koji je danas Crkvi potreban više nego ikada. Po Zapadnoj Europi mnoge crkve se zatvaraju, pretvaraju u hotele, broj vjernika rapidno opada, a po Africi i Aziji djecu Božju ubijaju, ranjavaju, zlostavljaju, ponižavaju, proganjaju i iseljavaju iz domova i domovine. Samo sila Duha Svetog može obnoviti Crkvu u Africi i Aziji, a Europu ponovo evangelizirati.
Ne okrenemo li se sili Duha Svetog “irski model” će se proširiti na cijelu Europu, Sjevernu i Južnu Ameriku i Australiju.


Hvaljen Isus i Marija!

Izljevi Duha Svetoga na krštenju i na krizmi međusobno su usko povezani. Kao što u Evanđeljima Isusovo krštenje vodom i silazak Duha Svetoga u liku goluba vidimo predstavljene kao jednu cjelinu, tako i Djela apostolska predstavljaju krštenje i silazak Duha – potvrdu ili krizmu - kao jednu cjelinu, a sastavljenu ipak od dva zasebna čina:

 «Obratite se i svatko od vas neka se krsti u ime Isusa Krista da vam se oproste grijesi i primit ćete dar, Duha Svetoga.» (Dj 2,38)

 “Čuvši to, krste se u ime Gospodina Isusa, pa kad Pavao položi na njih ruke, dođe Duh Sveti na njih te stanu govoriti drugim jezicima i prorokovati.” (Dj 19,5-6)

Odvojivost krštenja i primanja Duha Svetoga polaganjem apostolskih ruku (što zovemo potvrdom, krizmom itd.) posebno je naglašena u idućim retcima:

“Kad su apostoli u Jeruzalemu čuli da je Samarija prigrlila riječ Božju, poslaše k njima Petra i Ivana. Oni siđoše i pomoliše se za njih da bi primili Duha Svetoga. Jer još ni na koga od njih ne bijaše sišao; bijahu samo kršteni u ime Gospodina Isusa. Tada polagahu ruke na njih i oni primahu Duha Svetoga.” (Dj 8,14-16)

Ipak, oba su čina povezana istim Duhom. Kao što je Duh Sveti prisutan već u krštenju, gdje briše grijehe krštenika i preporađa na novi život u Kristu, tako on u sakramentu krizme uprisutnjuje milost Pedesetnice.

Pedesetnica pak ne označuje samo pedeseti dan od Vazma – Pashe, nego i cijelo razdoblje od Vazma do samog duhovskog dana (kako tumači o. Raniero Cantalamessa, papinski propovjednik, u svojoj knjižici «Otajstvo duhova»). U tom smislu Iv 20,19-23 i Dj 2,1-11 predstavljaju, doduše, istu stvarnost, ali u različitim fazama. Izljev Duha koji započinje na Uskrs dovršava se pedeseti dan obiljem duhovskih darova. Stoga tekst Iv 20,19-23 prikladno naglašava Krista i njegov Vazam kao počelo duhovskog događaja, kao što i naš sakrament potvrde dovršava i potvrđuje djelo milosti započeto u krštenju.

Slažem se s tobom da je otvorenost Duhu Svetom prijeko potrebna današnjoj Crkvi da bi se iznutra obnovila i izvršila svoje poslanje u svijetu. A do zatvorenosti dolazi zbog nevjere, straha pred nepoznatim, nevoljkosti da osoba prestane kontrolirati svoj život i prepusti se Bogu… Jednom riječju, do zatvorenosti dolazi zbog grijeha: “Tvrdovrati i neobrezanih srdaca i ušiju, vi se uvijek opirete Duhu Svetomu: kako oci vaši tako i vi!” (Dj 7,51).

Budimo oni koji će otvorenost Duhu Božjem prvenstveno sami svjedočiti, za nju moliti i na nju poticati.
Pošalji Duha svojega, Gospodine, i obnovi lice zemlje!

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh