Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Isus pred Anom i Kajfom

Poštovani don Damire.
Već duže se vrijeme bavim proučavanjem i čitanjem Ivanova izvještaja Isusove muke. Čitajući, došao sam do Isusovog ispitivanja pred svećenikom Anom. Zanima me, zašto kod Ivana Isus ne ide na ispitivanje pred veliko židovsko vijeće, te zašto Ana ispituje Isusa, a ne tadašnji veliki svećenik, Kajfa?


Hvaljen Isus i Marija!

Ana je bio veliki svećenik od 6. do 15. g. Međutim, i u narednom periodu on je ostao stvarni nositelj autoriteta, kojega je vršio preko svojih pet sinova i preko svoga zeta Kajfe, koji je u vrijeme suđenja Isusu formalno bio nositelj velikosvećeničke službe. Dakle, kao poglavara velikosvećeničke obitelji, velikog svećenika «u mirovini» i stvarnog nositelja velikosvećeničke moći, evanđelisti ga nazivaju «velikim svećenikom».

Upravo je zbog te Anine važnosti i sam Gospodin bio doveden njemu na saslušanje. Evanđelistu Ivanu poznato je i saslušanje kod Kajfe, odnosno pred velikim vijećem, kao što naznačuju retci iz 18,24 i 18,28. No, taj dio ispitivanja Ivan je namjerno izostavio kao već poznat i kao nebitan za njegovu teološku koncepciju. Ne smijemo zaboraviti da svetopisamski autori ne pišu tek zapisnik ili povijesni izvještaj, već izbor i način obrade pojedinih događaja i riječi ovise o teološkim porukama koje žele prenijeti i naglascima koje u tom smislu smatraju važnima.

Kajfa je bio tek «veliki svećenik one godine» (Iv 11,49), mogli bismo reći prolazan lik,  instrument u tuđim – Aninim – rukama. U tom smislu Ivan ga je pomalo zaobišao kao nevažnoga, dok je suočio dva stvarna velika svećenika čija je služba trajna (izvorno veliki svećenik vrši službu dok ga smrt u tome ne spriječi) – jednoga na čelu Saveza koji je na zalazu i drugoga na čelu Novoga Saveza, koji će vršiti svoju velikosvećeničku službu dovijeka (jer ga smrt neće moći spriječiti). Inače, pretežnost Anina utjecaja nad Kajfinim vidimo i u Dj 4,6 gdje se upravo Anu navodi prvoga i naziva velikim svećenikom, a Kajfu se navodi samo kao jednoga iz velikosvećeničkog roda koji su bili s njime.  

Također, Ivanu je vrlo važna tema svjedočanstva za Isusa. Jedan od odlomaka koji se izričito bavi tom temom je ovaj: »Ako ja svjedočim sam za sebe, svjedočanstvo moje nije istinito.
Drugi svjedoči za mene i znam: istinito je svjedočanstvo kojim on svjedoči za mene.
Vi ste poslali k Ivanu i on je posvjedočio za istinu» (Iv 5,31-33). Nadalje, Ivanovo se evanđelje zaključuje riječima: «Taj učenik za ovo svjedoči i ovo napisa. I znamo da je istinito svjedočanstvo njegovo» (Iv 21,24). Upravo je ta tema svjedočanstva drugih o Isusu prisutna i u razgovoru između Isusa i Ane, pa ne čudi da je Ivan upravo tu scenu poželio uvrstiti u svoj navještaj. Naime, tijekom tog ispitivanja sam isus kaže: «Zašto mene pitaš? Pitaj one koji su slušali što sam im govorio. Oni eto znaju što sam govorio« (Iv 18,21).

Neka te duh Gospodnji nadahnjuje i vodi da u molitvenom duhu i dalje proučavaš i živiš Riječ Božju.

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh