Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Stav tijela pri molitvi Očenaša

Hvaljen Isus i Marija,
zanima me postoje li neke odredbe/direktive Crkve o tome kako bi se trebala moliti molitva Očenaš za vrijeme svete Mise? Muči me to što se neki moji prijatelji ne slažu oko koncepta držanja za ruke tijekom Očenaša. Ja osobno ne vidim ništa sporno u tome i prisustvovao sam mnogim misama tijekom kojih bi se svi prisutni prihvatili za ruke i molili (uključujući svećenika i koncelebrante). Je li to pogrešno i ako jest zašto? Zahvaljujem na odgovoru, Ante



Uvijeke!

Dragi Ante,

hvala ti na ovom pitanju. Opća uredba Rimskoga misala u br. 152 ističe: »Nakon euharistijske molitve svećenik sklopljenih ruku izgovori poziv na molitvu Gospodnju koju zatim, skupa s narodom, moli raširenih ruku”. Da bi i puk trebao držati raširene ruke ili držati se za ruke, ne piše.

Naši vodeći liturgičari, Crnčević i Šaško, odgovarajući na jedno pitanje slično tvome, pišu dalje o ovoj temi:

«Pojedine biskupske konferencije, priređujući prijevode Misala za svoja područja, proširile su naznačenu uredbu te, uz odobrenje Kongregacije za bogoštovlje, dale mogućnost da čitava zajednica vjernika izgovara Molitvu Gospodnju uzdignutih ruku, pazeći uvijek da se čuva dostojanstvo molitve i duh zajedništva. Hrvatska biskupska konferencija nije predvidjela takvu mogućnost. O njoj bi se moglo razmišljati kod sljedećega priređivanja Misala, ali s potrebnim oprezom i razborom jer bi se s jednakom razložnošću moglo postaviti pitanje hoćemo li i za neke druge molitvene obrasce tražiti prateću molitvenu gestu. Uzdignute ruke kod Molitve Gospodnje mogu biti gesta kojom se bolje izražava duh te molitve, ali ne bi bilo uputno uvoditi geste bez prethodnoga usuglašavanja, ujednačavanja i odobrenja za područje cijele biskupske konferencije.

Glede drugoga dijela pitanja koje razmatra gestu držanja za ruke za vrijeme Molitve Gospodnje potrebno je istaknuti da takva gesta nema smisaonog uporišta u dinamici euharistijske obrednosti niti u značenju same Molitve koju prati te da nije predviđena ni u kojemu obliku prilagodbe neke od biskupskih konferencija. Štoviše takvu 'molitvenu' gestu liturgijska tradicija ne poznaje. Interpolacija te geste u slavlje euharistije proizlazi iz svojevoljnoga prenošenja jedne geste iz društvenoga konteksta 'slavlja' u onaj liturgijski kojemu ne pripada i koji narušava zbog nepodudarnosti svoga značenja s obrednim činom uz koji se veže. Želja da se tom gestom izrazi zajedništvo vjernika (na razini horizontalnosti odnosa) očituje nerazumijevanje značenja Molitve Gospodnje u dinamici predpričesnih obreda. Gestom držanja za ruke Molitvi se Gospodnjoj oduzima »vertikala zajedništva«, tj. prvenstvenost hvale upućene »Ocu koji je na nebesima«. K tomu još, zaboravlja se da je željena dimenzija zajedništva na dostatan, razumljiv i znakovno (gestualno) iskustven način izražena u zasebnome predpričesnome obredu - obredu mira, koji zajedništvu vjernika daje puno više važnosti od geste držanja za ruke. Nije potrebno posebno razlagati da »obred mira« - strukturiran od predsjedateljeve molitve za mir, pozdrava mira, poziva vjernicima na pružanje mira te same geste 'pružanja' mira - uvelike nadilazi, na komunikacijskoj i iskustvenoj razini, gestu međusobnoga držanja vjernika za ruke.»

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh