Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Joshua Tongol

Dragi don Damire,
Moj je momak počeo slijediti nauk Joshuae Tongola. Joshua Tongol jedan je od onih koji propovijedaju o čovjekovoj moći da izliječi sam sebe. Momak u to snažno vjeruje jer smatra da je čovjek "stvoren na sliku Božju", što po njemu znači da je, kao i Bog, svemoguć. Tako se mom momku izuzetno sviđa ideja da čovjek svojim mislima (vizualizacijom, uvjeravajući sam sebe u nešto) može postati uspješan, zdrav, sretan... Što naša Crkva misli o ovom pristupu vjeri i čovjeku?  


Poštovana!

Gotovo da nema vjernika koji među svojim najbližima  ne bi imao osobu koja je na ovaj ili onaj način pomalo odlutala od vjere ili se još traži i slično. To, dakako, nikome nije lako, pa vjerujem da i tebi predstavlja određeno opterećenje.

Ono što je dobro u slučaju tvog momka jest da kod njega postoji određeni interes za Boga, za duhovnu sferu. «Tko traži, nalazi» (Mt 7,8), kaže Gospodin u Evanđelju i to njegovo obećanje neka ti bude čvrsto sidro nade da će i tvom momku Gospodin čudesnim putevima svoje providnosti ipak dovesti do punine istine i svjetla svoga lica.

Osobito me raduje poticaj koji ti na ovaj način Bog daje – da ga što bolje upoznaš i svjedočiš i tako postaneš ono svjetlo koje «svijetli svima u kući» (Mt 5,15).

Joshua Tongol, o kojem si me pitala, odrastao je u protestantskom kršćanstvu. Protestantizam je, povijesno gledajući, nastao kao određena pobuna protiv Crkve, praćena odvajanjem i promjenom nauka. Taj je obrazac, dakako, ostao prisutan u protestantizmu, tako da danas više zapravo i ne možemo prebrojati sve moguće denominacije, zajednice i sljedbe koje su iz njega daljnjim odvajanjima i promjenama nauka nastale. U tom kontekstu nije teško shvatiti da je opet jedan čovjek odlučio pokrenuti nešto «sasvim novo».   

No, u ovom slučaju osnivač nije ostao u dosegu barem temeljnih kršćanskih istina, nego je svoju duhovnost odlučio koncipirati izabirući iz različitih izvora ono što smatra korisnim i uklopivim u svoj sustav, kojega zamišlja kao univerzalni, koji nadilazi sve religije. Takav pristup duhovnosti zapravo je ono što poznajemo pod nazivom «New Age». Budući da Tongol odbacuje autoritet Svetoga Pisma u brojnim ključnim pitanjima i po svojim se poimanjima gotovo i ne razlikuje od klasičnih «New age» stavova, sasvim ga je legitimno svrstati u tu kategoriju.

Stoga ti navodim nekoliko tipičnih značajki takve duhovnosti i po čemu se one razlikuju od kršćanske, katoličke vjere:

«New Age» promovira ideju da je čovjek u krajnjoj liniji sam božanstvo koje treba upregnuti «svemir», odnosno Boga, da vrši njegovu volju. Odjek je to one stare podvale koju je još na početku đavao u liku zmije servirao prvim ljudima: «Ako mene poslušate, bit ćete kao bogovi» (usp. Post 3,1-5).

Nasuprot tome, vjera nas uči da mi nismo bogovi, već stvorenja grijehom ranjene naravi. Također, uči nas da pobožanstvenjenje ne možemo postići svojim silama, nego Božjom milošću i da mi trebamo otkrivati i vršiti Božju volju, a ne on našu.  

Nadalje, «New Age» promovira vjerovanje da je moguće svojim razmišljanjem mijenjati objektivnu stvarnost. Nasuprot tome, Isus nam kaže da ne možemo svojom zabrinutošću dodati svome stasu jedan lakat (usp. Mt 6,27).

Ono što «New Age» također potiče jest težnja za udobnošću, uživanjem, udovoljavanjem sebi. Tu nema tamnih noći osjetila i duha, nema moralnih zahtjeva, odupiranja grijehu do krvi (usp. Heb 12,4). Nasuprot tome, Evanđelje nas poziva da se odreknemo samih sebe, uzmemo svoj križ i idemo za Kristom (sve do Maslinskog vrta i Golgote, a tek onda i proslave).  

Općenito uzevši, u kršćanstvu je Bog taj kojemu se s povjerenjem predajemo, vjerujući da on vodi naš život u pravom smjeru i nadahnjuje nas kad, kako i koliko je to najbolje za nas. Nasuprot tome, osoba koja prakticira New Age nastoji sama imati sve konce u rukama i voditi svoj život.

Radi se, ukratko rečeno, o dva oprečna sustava vjerovanja. Onaj tko se otvori vjerovanju «New Age-a», svjesno ili nesvjesno odriče se Evanđelja i otvara se djelovanju zlih duhova. Ti pak duhovi hrane iluziju pobožanstvenjenja onoga tko im se otvara, ali dugoročno gledano uvijek skupo naplaćuju svoje usluge. Treba biti svjestan da postoji đavao, koji je «lažac i otac laži» (Iv 8,44), koji se «prerušava u anđela svjetla» (2 Kor 11,14), koji zavodi svojim lukavstvima (usp. 2 Kor 11,3), a kojem je krajnji cilj «da ukrade i pogubi» (Iv 10,10).
 
Pozitivno razmišljanje, koje se također često spominje u kontekstu «New Age-a», u određenom smislu nije u suprotnosti s kršćanstvom.

Dapače, kršćanin će upravo zbog svjetla vjere u svemu vidjeti smisao, pa i u djelovanju zla koje Bog dopušta. Također, imajući povjerenje u Božju svemoć koja onima koji ga ljube sve okreće na dobro, kršćanin se neće predavati malodušju, mrmljanju i očajavanju, nego će sve iz Božje ruke prihvaćati i stalno moliti da se Bog još više proslavi. Također smo kao vjernici u odnosu prema svima pozvani uvijek promatrati ono pozitivno, a to je prije svega slika Božja na koju je svaki čovjek stvoren, i koju ne može do kraja uništiti niti jedan grijeh. Također, znajući da će zadnju riječ u povijesti svijeta imati Bog i da će svako dobro biti na kraju nagrađeno, kršćanin se neće predavati u teškoćama, protivštinama, nerazumijevanjima. No, svi ovi primjeri pozitivnog stava su jedno, a smjer u kojem vodi duhovnost «New Age-a» nešto sasvim drugo.

Vjerujem da ćeš, upoznajući momka s ovim i drugim ključnim razlikama i zamkama «New Age-a» pomoći da se njegova vjera pročisti i njegovo traženje dospije do Sina Božjega, po čijem se imenu jedino možemo spasiti (usp. Dj 4,12).

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh